I když dnes už pojem “franchising” není nic tajemného nebo neznámého, stejně řada lidí neví, kde se tento způsob podnikání v České republice vlastně vzal (nebo kde se vzal obecně ve světě). V současné době na základě franšízového podnikání funguje celá spousta nejen zahraničních, ale také tuzemských společností. Patří k nim také firma Extéria Market, která se právě díky franchisingu rozšířila i na Slovensko. 

První franšízové systémy už v roce 1880

Pokud bychom se měli na malý okamžik přenést zpátky do minulosti, zjistili bychom, že první franšízové systémy vznikly už v roce 1880. Tehdy to byla společnost Singer Sewing Machine Company, která se rozhodla povolit svým prodejcům prodej šicích strojů na vlastní účet a vlastním jménem. K předchůdcům franšízového podnikání patří i společnost Coca-Cola, která prodávala své produkty podle stejné rovnice. 

Je však pravdou, že k úplnému nabytí současné definice franšízového podnikání došlo až později. Svůj podíl na tom měla společnost McDonald’s, která se tímto stylem rozšířila prakticky do celého světa. 

Franšízový systém se měnil během druhé světové války

Zajímavou etapou během “života” franšízového podnikání byla druhá světová válka, během které se celý systém měnil. Musely se vybudovat různé systémy odbytu, proto došlo k vytváření prezentace podporující konkrétní značku. 

Koncem druhém světové války však vývoj franchisingu ani zdaleka neskončil. Po ní to však bylo už o rozšíření o služby, předávání vzdělávání a zkušeností a o předávání obchodních postupů či know-how. 

Nyní už je franchising pevně stanoveným pojmem ve světě podnikání, kterým se rozumí forma odbytu zboží a služeb subjektem, který vystupuje jako franšízor a který poskytuje svým partnerům právo s jeho produkty či službami pod jeho vlastním jménem nakládat a obchodovat.

Napsat komentář